De bezoekersbevraging

Ontdek hoe familievriendelijk jouw locatie op dit moment is!
Tijdens de maanden april en mei krijg je de kans je bezoekers op je locatie te bevragen. Jij verzamelt input, wij doen de rest. 

Hoe familievriendelijk is jouw cultuurhuis? Jij laat je bezoekers op je locatie de bevraging invullen, digitaal of op papier, wij doen de rest!

Om jou te ondersteunen in hoe je je cultuurhuis nog familievriendelijker kan maken, stellen we een bezoekersbevraging ter beschikking. Hiermee kan jij bij jouw bezoekers peilen naar hoe familievriendelijk ze jouw cultuurhuis vinden. Zo kom je te weten welke aanpassingen je kan doen om families nog beter te ontvangen.

Nadat wij de antwoorden hebben verwerkt, kun je hiermee aan de slag. De bevraging is in die zin een werkinstrument voor jezelf. De analyse van jouw bevragingen wordt enkel met jou gedeeld. Algemene conclusies die we kunnen trekken, worden met de sector gedeeld, maar hierbij wordt niet in detail getreden.

Hoe ga je te werk?

Wat? De bevraging peilt naar de familievriendelijkheid op jouw locatie. We vragen de bezoekers wat ze van de ontvangst en de omkadering in je cultuurhuis vinden.

Wanneer? Tijdens de maanden april en mei laat jij zoveel mogelijk bezoekers de bevraging invullen. Als je de bevraging hebt afgerond, stuur je de papieren exemplaren op naar:

publiq vzw
t.a.v. Laura Delauré
Henegouwenkaai 41-43
1080 Sint-Jans-Molenbeek.

De digitale versie ontvangen we rechtstreeks via Limesurvey, hier hoef je niets voor te doen. We ontvangen de bevragingen op papier graag ten laatste eind juni 2019.

Waar? Je bezoekers vullen de bevraging ter plekke in, op jouw locatie. Zo zit de ervaring nog vers in het hoofd. Komen bezoekers niet meer langs je balie na afloop van hun bezoek? Leg de bevraging ook in de cafetaria of de knutselhoek. Je kan een vrijwilliger vragen aan de uitgang families te motiveren de bevraging in te vullen. Of stuur je bezoekers de bevraging in een opvolgmail, vlak na afloop van hun bezoek. Als je hun e-mailadres niet hebt, kan je bij het begin van het bezoek vragen of je hun e-mailadres mag noteren voor de bevraging.
Het is niet de bedoeling de bevraging naar je volledige mailingbestand te sturen: sommige bezoekers zijn misschien al een tijdje niet meer op je locatie geweest, wat voor onjuiste resultaten zorgt. Om uit deze bevraging nuttige tips voor jouw werking te halen, is het belangrijk de bevraging te laten invullen door mensen die nog maar recent op jouw locatie geweest zijn.

Wie? Iedere volwassene, ouder, grootouder, familielid,... die in gezinsverband naar je locatie komt, mag de bevraging invullen. Het is niet de bedoeling dat kinderen de bevraging invullen.


Hoe? We bieden de bevraging aan zowel op papier (deze druk je zelf af) als digitaal.

  • De papieren versie kan je hier downloaden. Vul in de titel ‘Wat vond je van je bezoek in ….’ de naam van jouw cultuurhuis in.
  • De digitale versie stel je ter beschikking aan je publiek op tablets of computers op jouw locatie. Deze moeten aangesloten zijn op het internet. Opgelet! Elke locatie heeft via de nieuwsbrief een unieke URL ontvangen, gebruik dus de URL die je is toegestuurd. Heb je geen URL ontvangen, contacteer ons via frederik@publiq.be. Je kan ook een QR-code aanmaken zodat je bezoekers deze kunnen scannen en de enquête op hun eigen smartphone kunnen invullen. Voer op bv. op deze website je URL in en download je eigen QR-code.

Hoeveel? We raden je aan minstens 50 ingevulde enquêtes te verzamelen. Enkel vanaf dit aantal zijn de resultaten relevant. Hoe meer hoe beter!

Vul in en win! Om de gezinnen te motiveren de bevraging in te vullen, voorzien we 5 Vlieg-pretpakketten als prijs: een leuke totebag met daarin een memoryspel, een Vlieg-oog en kleurpotloodjes.  

En daarna?

Wanneer krijg ik de resultaten? Jij krijgt de resultaten van jouw cultuurhuis in najaar 2019.

Wat kan ik doen met de resultaten? Uit deze bevraging zal je concrete verbeterpunten halen om je familiepubliek om hen nog beter te ontvangen. Met die suggesties kan jij dus meteen aan de slag in je cultuurhuis. Daarnaast: als je deze bevraging minstens 50 keer laat invullen, kunnen we jouw resultaten tegenover de resultaten in andere cultuurhuizen plaatsen. Zo leren we waar we als cultuursector in het algemeen nog op kunnen inzetten.

Wat doet publiq met de informatie? We gaan op zoek naar de meest opvallende tendensen en verwerken deze in een blogpost voor de sector. Of we stellen de inspiratiedag van dit najaar samen op basis van de resultaten. Waarmee moeten de meeste huizen nog aan de slag? Wat is een vaak terugkerend probleem? Hierin willen wij je graag bijstaan.

Wij gaan de resultaten in geen geval verwerken in een rapport waarin locaties genoemd worden. In de eerste plaats zijn de resultaten een werkinstrument waarmee je aan de slag kunt om je locatie familievriendelijker te maken.

We bezorgden de ondertekenaars van het Familiemanifest een unieke URL om hun bevraging mee te laten doorgaan in de nieuwsbrief van 25 maart. Heb je deze URL niet ontvangen? Stuur een mailtje naar frederik@publiq.be.

Nog andere vragen over de enquête? Mail naar laura@publiq.be

Good practice

Formuleer de regels.

Niet iedereen weet meteen hoe hij of zij zich moet gedragen in het museum, de bibliotheek of het theater. Daar gelden heel wat impliciete regels: je moet stil zijn in de bibliotheek, je mag je tas niet mee naar binnen nemen in het museum, je mag niet zomaar recht staan tijdens de voorstelling…

publiq vzw, 2019 | Ontwerp door Statik | Contact | Gebruiksvoorwaarden | Privacyvoorwaarden | Cookies