Stel je publiek aan als conservator.

De traditie wil dat enkel conservators, historici en academici een kunstwerk van een inhoudelijke beschrijving mogen voorzien. Maar daar brengt het Museo del Prado in Madrid dit jaar verandering in. 

Naar aanleiding van haar 200-jarig bestaan nodigt het museum haar bezoekers namelijk uit zelf eens conservator te zijn. Als bezoeker mag je voor 5 topwerken uit de collectie een nieuwe titel en beschrijving bedenken. 

Dit kunnen alternatieve verhalen zijn om toe te voegen aan de officiële beschrijving, maar evengoed persoonlijke ervaringen gelinkt aan één van de kunstwerken. Alle inzendingen worden online gedeeld en de winnende beschrijvingen krijgen zelfs een plaats naast de officiële beschrijving van het werk. 

Met het project ‘Cartela Abierta’ - Open Kaart - wil het Prado haar bezoekers tonen dat je geen expert moet zijn om van kunst te genieten, en hun stem opnemen in haar collectie. Ook stelt het museum zichzelf zo de vraag: Wat houdt de perfecte beschrijving van een kunstwerk in? Wat willen bezoekers vandaag de dag uit een beschrijving halen? 
 

publiq vzw, 2019 | Ontwerp door Statik | Contact | Gebruiksvoorwaarden | Privacyvoorwaarden | Cookies